Autó történet

autós képek és autó történetek

Márka történet
A Range Rover története

A II. világháború után a Rover gyárnak nem csak alapanyag gondjai, hanem a beszűkült piac miatt értékesítési problémái is voltak. Úgy vélték, egy takarékos, egyszerű szerkezetű, olcsó családi autóval fel tudják lendíteni a gyár gazdasági helyzetét. Egy mini-autó tervein dolgoztak.

A háború végén az amerikai csapatok a legolcsóbb megoldásként a közúti járműveket itt hagyták Európában, így Angliában is tömegével hagytak Jeep-eket. Az angol gazdák hamar rákaptak az olcsó, igénytelen katonai járműre, mert alkalmas volt szántani épp úgy mint a családot piacra vinni, vagy nagypótkocsival terményt szállítani.

A háborúban kivérzett angol ipart az állam dotációkkal exportra sarkallta, de ez sem ment könnyen, mert komoly alapanyag hiány volt, és hát a felvevő piac jelentős része is még csak a romokat takarította.

A Rover akkori igazgatója, Spencer Wilks ekkor vett vidéki birtokára egy háborús Jeep-et, a gazdaságban munkára, illetve a gyerekeit a pótkocsira ültetve sétakocsikázásra használta. Innen az ötlet, hogy egy ilyen járművet kellene gyártani. Spencer Wilks igazgató és bátyja Maurice Wilks főmérnök 1947.-ben tervezte az első terepjáró Rovert, Jeep alvázra, az eladhatatlan Rover P6 személygépkocsi motorjával, sebességváltójával, hátsó hídjával. Hogy az állami exporttámogatást megkapják „centre steering” azaz középkormányos autó volt a prototípus, a vezető lába között volt a sebváltó, így a tervezők szerint ugyanaz a konstrukció adható el bal- és jobbkormányos piacokra. A karosszéria kívülről szinte teljesen Jeep volt, de részleteiben már a ma is ismert Defenderekre hasonlított: zárt doboz első sárhányó, elválasztó fal a vezető mögött, és nyitható hátsó plató. Az igazgatóság annyira beleszeretett a kis terepjáróba, hogy eltörölte a mini-Rover gyártására készült terveket. 1947-48-ban elkészült a 16 darabos preszéria, de a középkormányos megoldást elhagyták, a túl bonyolult Jeep-dizájn helyett pedig a lehető legprimitívebb, vaskeretre húzott aluminium lemez karosszériát készítettek. Ez a megoldás nem csak egyszerűen gyártható, de a vashiány ellenére folyamatosan ellátható alapanyaggal, ugyanis a háborús repülőgyártásból még hatalmas aluminium lemez készletek maradtak.

1947.-ben kezdődött a gyártás, a gyártmány besorolása „közúti traktor” a jármű neve Land Rover lett, a Rover solihull-i gyárában gyártották, csakúgy, mint napjainkban a Defendereket.

A Land Rover nagyon sikeres konstrukciónak bizonyult. Az angol belföldi piacon kívül meghódította a volt angol gyarmatokat, a nyugat-európai országokat, Dél- és Közép-Amerikát, sőt, a Jeep hazájában az USA-ban is jelentős mennyiséget adtak el.

A Land Rover hosszú utat tett meg a háború utáni egy fajta modell gyártásától napjainkig:

  1948   3 048 db
  1950   16 000 db
  1958-ig   200 000 db
  1966-ig   500 000 db
  1971   566 630 db
  1983   700 000 db
  1996   1 000 000 db

Ez bizonyítja, hogy az évek során a Land Rover milyen népszerű lett az új modellek megjelenésével, folyamatos fejlesztésével és kényelmével. Érdekes tény, hogy a létező Land Rover-ek 75%-a még ma is használatban van!

1948.-óta a gyár méreteiben is nőtt, és több típust is gyártanak: a Range Rover-t, Discovery-t, Defender-t és a Freelander-t, valamint a Defender alapjaira épülő számtalan katonai könnyű szállító járművet (SAS). A legtöbb Land Rover motor helyben, Lodge Lane-en, a North Works-ben készül. Majdnem minden off-road próbavezetés is helyben történik, ill. a Rover Gaydon-i próba pályáján Warwikshire-ben.

Land Rovert nem csak Angliában gyártanak. Van összeszerelő üzem Délafrikában, ahol Defender 90 és 110-es típusokat soros hathengeres BMW motorral építenek össsze, összeszerelő üzem van Törökországban, ott a hadseregük számára 90, 110 és 130-as katonai, és civil 110-, 130-as kivitelű Land Rovereket állítanak össze az Otokar gyárban. Spanyolországban önálló típusokat gyárt a Santana, a 88 és 109-es Santanák angol hivatalos típusjele Series IV, saját motorral, laprugós felfüggesztéssel, továbbfejlesztett SIII hajtáslánccal, valamint a hadseregük számára kicsit a Wrangler Jeep-re hasonlító valahai SIII-ast. Legújabb kreációjuk a Santana PS-10 Hannibal. Van gyártó üzem Iránban is, ott a Sapanyol Santanához hasonlító SIV-eseket gyártanak Morattab Pazhan néven. Ausztráliában is van önálló Land Rover gyár 110-es Defendert gyártanak különböző japán motorokkal, és nagy hagyományokkal rendelkeznek katonai járművek terén, az 1987-től 1992-ig a Jaguar Rover Australia (JRA) a Defender alkatrészeiből épített 3722 darab 4X4-es és 6X6-os szállító és speciális terepjárókat Perentie néven.

.

A narancssárga csikokra kattints!

  SI 80' 1948-1950
  SI 80' 1950-1953
  SI 86' 1954-1956
  SI 88' 1956-1958
  SI 107' 1954-1958
  SI 107' SW 1957-1958
  SII RWB, LWB 1958-1960
  SIIa SWB, LWB 1960-1971 ('68-'69-ben szűnik meg a belső lámpa)
  FC IIa 109' 1960-1966
  FC IIb 110' 1966-1972
  101 RHD, LHD 1972-1978
  SIII Lightweight 1968-1983
  SIII SWB 1971-1984
  SIII LWB 1971-1986
  SIII LWB 6-cyl 1971-1979
  SIII LWB V8 Stageone 1979-1984
  SIII HD Militari 1971-1986
  90 2.25, 2.5 petrol 1984-1990
  90 2.5 diesel 1984-1990
  90 3.5 V8 1984-1987
  90 2.5 Td 1986-1990
  110 2.25, 2.5 petrol 1983-1990
  110 2.5 diesel 1983-1990
  110 3.5 V8 1983-1990
  110 2.5 Td 1986-1990
Defender 90 2.5 petrol 1989-1990
Defender 90 2.5 200 Tdi 1991-1993
Defender 90 2.5 300 Tdi 1993-1998
Defender 90 2.5 Td5 1998-2006?
Defender 110 2.5 petrol 1991-1992
Defender 110 3.5 V8 petrol 1991-1992
Defender 110 2.5 200 Tdi 1991-1993
Defender 110 2.5 300 Tdi 1993-1998
Defender 110 2.5 Td5 1998-2006?
Range Rover   2 door V8 1970-1979
Range Rover   4 door V8 1979-1984
Range Rover   2 door V8 1979-1994
Range Rover   4 door V8 1984-1989
Range Rover   VM2,4 1984-1989
Range Rover   4 door V8 * 1989-1996
Range Rover   4 door VM2,5 1989-1992
Range Rover   4 door V8 Lse 1992-1996
Range Rover   4 door 200Tdi 1992-1994
Range Rover   4 door 300Tdi 1994-1996
Range Rover   MkII 1994-2002?
      ________________________________________________

// -->

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 16
Heti: 52
Havi: 850
Össz.: 175 308

Látogatottság növelés
Oldal: Rover
Autó történet - © 2008 - 2024 - autokepek.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »